Zdravá výživa

Jíte dostatek luštěnin? Obohaťte svůj jídelníček

Většina lidí si na luštěniny nepotrpí, a pokud to lze, tak se jim vyhýbají kvůli nechtěnému nadýmání. Avšak je to velká škoda, protože obsahují spoustu zdraví prospěšných látek, jako jsou vitamíny, bílkoviny a hlavně vláknina. Zkuste do svého jídelníčku nějakou luštěninu přidat a podpoříte své zdraví.

Červené fazolky

Fazole nahusto, které se v oblibě dělají ve školních jídelnách, veškeré děti odmítají. Avšak červené fazole můžete využít různě, dejte je do masové směsi k bramboráčkům anebo udělejte těstovinový salát, kde bude jejich příjemně nasládla chuť velmi příjemná. Pravdou je, že jejich příprava je poměrně dlouhá, protože je nutné je nejprve namočit, nejlépe přes noc a poté je na druhý den musíte vařit téměř hodinu a půl. Lze to urychlit pomocí tlakového hrnce anebo si je můžete koupit už hotové v plechovce, odkud je jen vysypete do zvoleného pokrmu.

Je libo čočka? Co takhle ta červená

Většina z nás zná čočku, avšak tu klasickou, tedy zelenou čočku, z které dělaly ještě naše babičky polévky. Klidně můžete využít i tu, protože ta je také velice zdravá a navíc je to velmi bohatý zdroj energie a obsahuje opravdu spoustu zdravých látek. Ovšem vedle ní je velká konkurence, protože červená čočka je unikát. Jako jediná luštěnina vás nenadýmá, takže si jí klidně můžete dát na oběd a poté jít na návštěvu. Další její velkou výhodou je, že je připravena během chviličky, avšak musíte jí hlídat, protože jí lze rozvařit. A využití má podobné jako klasická čočka, můžete z ní vytvořit polévku, ale klidně jí můžete dát místo brambor jako přílohu k masu.

Trocha čínské luštěniny

Luštěnina, která nám připomíná fazoli a dokonce jí mnoho z nás pojmenovává jako fazoli černé oko je ve skutečnosti vigna čínská. Malé bíle fazolky jsou perfektní volbou pro polévky, saláty a stejně jako červená čočka mohou sloužit jako příloha. Avšak pokud chcete vyzkoušet něco netradičního a chutného, tak si z této luštěniny udělejte placičky, protože jsou vynikající. I tato luštěnina se poměrně dobře vaří, díky tomu, že má velmi tenkou slupku se nemusí loupat ani namáčet, a tak jí můžete rovnou povařit, což netrvá ani hodinku, proto jsou také více používané než klasické červené fazole.

Cizrna je také luštěnina

Takovou netradiční luštěninou je cizrna, která se u nás tak často nepoužívá, ale lidé se teprve učí dávat ji do pokrmů. Avšak pravdou je, že se spíše hodí ke kuchyni Blízkého východu. Ale existují i české pokrmy, kde lze cizrnu přidat. Ovšem její velkou nevýhodou je, že se musí poměrně dlouho nechat namočená, tedy až dva dny. A poté se ještě hodinu vaří, takže musíte mít dopředu naplánované, že si jí dáte k obědu. A proto je mnohdy lepší koupit si jí v nálevu, jednak je už připravená a hlavně je i dochucená, takže už jen stačí přidat jí k pokrmu a máte hotovo.

Oblíbené zelené kuličky

Hrášek je velmi oblíbený zejména čerstvý a mnozí si jej sami pěstují na zahrádce. Je velice výživný, protože obsahuje opravdu velké množství bílkovin. Hrášek se v kuchyni využívá opravu hojně. Někteří jej vytáhnout z mrazáků, jiní z plechovky, ale klidně si jej můžete usušit. Avšak sušený hrášek se musí před vařením také namáčet.

Luštěniny jsou důležité, a tak bychom je neměli vytěsňovat ze svého jídelníčku, naopak se musíme snažit, ať jich máme dostatek, protože díky nim budeme zdraví a plní energie.

Recommended

Leave a Comment